SystrarnaB

SYSTRARNA B.

SHORT HYBRID - in development

PROJEKTBESKRIVNING

BAKGRUND & TEMATIK

Vi är kvinnor och konstnärer. Det har vi varit i många år och saker skaver.

Kompositören Lili Boulanger hyllades under sin korta livstid, men försvann från musikhistorien när hon dog 1918. Nadia Boulanger slutade komponera när hennes syster dog – istället blev hon 1900-talets mest inflytelserika kompositionslärare: kvinnan bakom en rad berömda män.

Systrarna Boulangers öden och val känns fortfarande kusligt nära och vi känner igen oss – men, är vi Lili eller är vi Nadia?

Vi vill både underhålla och väcka frågor med den här filmen: vilka konstnärer uppmuntras när de tar risker, bryter regler, skapar nytt? vilken måttstock gäller för kvinnor, minoriteter, normbrytare? vilka går till kulturhistorien och varför?


SYNOPSIS

Sju medelålders kvinnliga filmare, musiker, dansare och deras vuxna barn åker till ett hus på landet för att göra film inspirerad av Lili och Nadia Boulangers liv, konst och trotsiga integritet. Sällskapet spelar in en film som kretsar kring systrarnas liv fram till Lilis död i skuggan av första världskriget, och Nadias beslut att aldrig mer komponera utan istället förvalta sin systers minne.

Filmen som spelas in har element av musikvideo till en rekomposition av Lilis verk Vieille priere bouddhique. Hela teamet förkroppsligar musiken i framförande och lek; repeterar musikstycket och spelar in anakronistiska filmscener. Mellan kreativa sammandrabbningar lagar de mat, badar i havet, spelar krocket, dokumenterar processen, släpper loss med afterwork. Under en intensiv vecka lever och skapar den brokiga gruppen en hyllning till systrarna Boulanger.

I arbetet med film- och musikinspelningen återskapar filmgänget systrarnas kreativa fristad där konstnärlig gemenskap parerar konventionernas krav på anpassning. Inspelningsförberedelser och vardagssituationer med lösryckta kommentarer om kultur, villkor och förebilder gestaltar nutida upplevelser av friktion mellan skapande och undervisning, mellan konstnärskap och försörjning.

REGIVISION

Via de historiska gestalterna Lili och Nadia Boulanger länkar vi dåtida villkor, nutida erfarenheter och en ännu ej formad framtid. Vi utgår från det som skaver i våra egna konstnärskap, förkroppsligar Lili och Nadia och ger dem plats i vår tid.


Skapandeprocessen för filmen Systrarna B. är kollektiv. Regi, montage, foto, production design och musik utvecklas parallellt och icke-hierarkiskt. Manus är baserat på research om Lili och Nadias liv, konstnärskap och epok. Genom dialog och situationer lär vi känna systrarna Boulanger, deras tid, deras val och öden. Systrarnas liv vävs samman med de medverkandes nutidsberättelser och framtidsförhoppningar.


Utöver skriven dialog och scenanvisningar, har vissa scener tematiskt innehåll som utgångspunkt för improvisation. Filmens iscensättning är baserad på dokumentära strategier i en porös överlappning av fiktion och verklighet. Relationer och relationsbyggande är minst lika viktigt som framåtrörelse. Metoden bygger vidare på filmprojektet BLOD som berättade om egna levda erfarenheter på en glidande skala av fabulering.


Lili och Nadias liv gestaltas varken med realism eller historisk korrekthet. Dansarna Sunniva Vikør Egenes och Kerstin Abrahamsson spelar systrarna från små barn till vuxna (utan att ”spela” barn). Genom situation, rörelsespråk och enstaka kostymdetaljer indikeras epok och systrarnas åldrar. Bildspråket söker kopplingar mellan scenerna via rörelser, platser, färger, ljus. Inspelade scener ska kunna korsklippas, byta plats och läggas ihop. Musiken är samtidigt både filmmusik och integrerad i handlingen.


Skapandeprocess, innehåll och form är intimt sammanlänkade. Hybridfilmen Systrarna B. är förankrad i dokumentära situationer som gestaltas i realistiska scener och dramatiserade historiska ögonblick. Vilka bryts upp av rena fantasier i ett fragmentariskt, associativt berättande som blandar lek med allvar, surrealistiska skruvar med vardagliga ögonblick. Helheten hålls samman av musikaliska och koreografiska element.

PLATS OCH PERSONER

SKAPARKOLLEKTIVET

– KORT-CV & INGÅNGAR TILL PROJEKTET


Manus/regi/m.m.

Annika Boholm skriver manus och iscensätter för film och scen. Exempel på verk som upphovsperson:

Spring numerus (Hallen/Farsta), Carta Octava: Correspondence/Choreographies/Conversations/Cosmologies (Sevilla, Spanien), Stora Landsvägen goes Gottsunda (Gottsunda Dans & Teater), Leka med elden (SVT),

Hamlet (Orionteatern), Ridlägret Vildmarken (Folkteatern Gävleborg). Har senaste åren varit delaktig i konstnärlig forskning, och är en av upphovspersonerna till filmprojektet BLOD.

”Död, tvivel och syskonskap är växter i min ämnesbukett”.


Regi/filmklippning/m.m.

Kersti Grunditz Brennan är filmklippare och dokumentärfilmare med förkärlek för berättelser om konst och konstnärer, bl.a. genom regi av filmerna Citizen Schein, CJDG och The Man Behind the Throne. Hon har klippt flera prisbelönade dokumentärer för tv och bio som t.ex. Nunnan, Per Jonsson och Citizen Schein. Är andra halvan av skapar- och forskarduon bakom BLOD.

”Som ung pianostudent var impressionisterna min livsluft, men alla var män. Jag undrar fortfarande varför jag inte spelade något av Lili Boulanger.”


Recomposition/dirigering

Cecilia Öhrwall skriver musik för tv och film, komponerar opera och kammarmusik, arrangerar för kör, samt driver kören Dörrens Qöhr på Mäster Olofsgården, kören Gränslösa rösterVoices without borders och integrationsprojektet Songlines.

”Min far Anders Öhrwall var framstående kördirigent och arrangör. När han dött packade jag ihop hans enorma notbibliotek och hittade bara en enda komposition av en kvinna: Vieille prière boudhhique av Lili Boulanger.”


Filmfoto

Ewa Cederstam är filmfotograf (utbildad på DI som en av de första kvinnorna). Fotade det feministiska porrfilmsprojektet Dirty Diaries, var med och startade WIFT i Sverige och är sedan många år också verksam som regissör med t.ex långfilmen Våga minnas och som producent, nu senast för filmen Om skogen.


Övriga medverkande

Kerstin Abrahamsson (dans), Sunniva Vikør Egenes (dans), Katarina Lindgren (kontrabas), De vuxna barnen: Arvid Friberg, Emma Eskeby, Johan Pahlbäck, Malte Öhrwall, Ruth Pahlbäck, Sven Friberg (musiker)

.

OM SYSTRARNA BOULANGER


De två begåvade systrarna kom från en musikalisk familj i Paris. Pappa Ernst var en åldrad kompositör och professor vid konservatoriet när han mötte systrarnas mamma Raïssa, en ung musiktalang från Sankt Petersburg. Systrarna fick musikundervisning från de var små – och deras framtid var sannolikt utstakad.


LILI BOULANGER

föddes i Paris 1893 och dog i Gargenville 1918 av Chrohns sjukdom efter att ha varit sjuklig hela livet. Hon hyllades som ett underbarn och blev den första kvinna att vinna kompositionspriset Prix de Rome (1913). Lili fick under sitt korta liv erkännande och berömmelse, men trots systern Nadias årliga konsert till hennes ära blev Lili inte del av 1900-talets musikhistorieskrivning förrän alldeles nyss.


NADIA BOULANGER

levde tills hon var 92 år. Född 1887, död i Paris 1979. Nadia lovade sin pappa på hans dödsbädd att alltid ta hand om sin lillasyster. När Lili dog slutade Nadia komponera och arbetade som dirigent och kompositionslärare. Hon var första kvinna att dirigera bl. a. New York Philharmonic, men är allramest känd som lärare för stora manliga kompositörer, och anses ha lagt grunden för den amerikanska konstmusiken. Som svar på frågan hur det känns att som kvinna stå framför Boston Symphony Orchestra svarar Nadia Boulanger 1938: ”Jag har varit kvinna i över 50 år och har kommit över min första förundran.”


INSPELNINGSPLATS


Lili Boulanger dog i familjens sommarhus i Gargenville på franska landsbygden. Samma hus som stod värd för familjen Boulangers berömda musikaliska salonger; och dit Igor Stravinsky flydde undan nazisterna för att få skydd av sin vän och kollega Nadia Boulanger. Vi vill ha en inspelningssituation som är avgränsad i tid och rum – där vardagssysslor, filmskapande och familjekäbbel flyter ihop – på en plats där kultur och natur är ett. Såsom Bergmangårdarna på Fårö. Där hela teamet kan bo och filma i en miljö som samtidigt stämmer både med systrarnas historia och en anakronistisk experiment-estetik.

KORTFAKTA

FILMFAKTA


Genre: Hybrid

Längd: 28 min

Språk: svenska (engelska)


Manus/regi: Annika Boholm

Regi/filmklippning: Kersti Grunditz Brennan

Musik: Cecilia Öhrwall rekomposition av Lili Boulangers Vieille prière boudhhique

Filmfoto: Ewa Cederstam

KORTSYNOPSIS


En vild hybridfilm om systerskap i konsten. Sju medelålders kvinnor och deras vuxna barn inspireras av de musikaliska och egensinniga systrarna Boulanger. När Lili dör ung i skuggan av första världskriget slutar Nadia komponera. I nutid besvärjer filmteamet sina egna och systrarnas öden med humor och skapande: dansar, flyger drake, filmar, kokar soppa, spelar krocket, badar, spelar musik, diskuterar, blir osams och sams.


PUBLIK/MÅLGRUPP


Filmen riktar sig till unga vuxna och kulturtanter. Målgruppen hatälskar filmens tematik och går igång på filmspråket – suggestivt, fragmentariskt, vilt och känslodrivet.